Tradycyjne ulice handlowe są lustrem społeczności o konkretnych rysach kulturowych, stylach życia, pasjach, tęsknotach i dążeniach. Niczym bezwzględne zwierciadła pokazują też prawdziwe ekonomiczne oblicza miast – siłę nabywczą mieszkańców, budżety zaangażowane w reklamę i przeznaczane na aranżacje sklepowych witryn…

Jak badać ulice? Jak je klasyfikować? Przede wszystkim każdą z nich da się spozycjonować w dwuwymiarowej przestrzeni kluczowych cech: witalności i elastyczności.

Poziom witalności ulicy łatwo obserwować. Na witalnych ulicach przebywają rozmaici ludzie. Są to przestrzenie ciągle i intensywnie użytkowane – rano, w południe, po popołudniu i wieczorem. To miejsca uznawane przez mieszkańców miast za ważne, a przez przedsiębiorców za najbardziej pożądane lokalizacje dla sklepów i usług. Są często odbierane jako prestiżowe. Nierzadko mają unikatową markę, jak londyńska Oxford Street, barcelońska La Rambla, Broadway i inne ulice-ikony.

Nowy Jork, Broadway

Broadway i Times Square w Nowym Jorku. Miejsca, które nigdy nie śpią. 2018.

Jak wiemy wszystko płynie, więc poziom witalności ulicy nie stały. Wraz ze zmianami cywilizacyjnymi może zanikać albo wzrastać. Niektóre ulice były witalne w przeszłości, dziś nie są, ale mogą znów być żywe w przyszłości; niektóre były witalne, następnie z pewnych względów tę charakterystykę utraciły, i prawdopodobnie nie będą żywe również w przyszłości; jeszcze inne nie były w przeszłości żywe, ale jest duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości będą. Wiele zależy tu od drugiego, obok witalności, kluczowego wymiaru – elastyczności.

Elastyczność zobaczyć trudniej. Nie da się łatwo mierzyć. To swoista zdolność adaptacji ulicy do zmiennych uwarunkowań: kulturowych, społecznych i ekonomicznych, której efektem jest witalność. Gdyby ulica była faktycznie żywym organizmem, elastyczność byłaby kluczowym wymiarem jej inteligencji.

Powiązanie witalności i elastyczności można przedstawić jako macierz czterech teoretycznie możliwych stanów głównej ulicy handlowej. Ten schemat diagnozy to High Streets Diagnostic Matrix (HSDM) mojego autorstwa. Używam go we wstępnych analizach prowadzonych w Merit Lead.

High Streets Diagnostic Matrix (HSDM)

Klasyfikacja ulic handlowych HSDM

Czerwone królowe

Najbardziej atrakcyjne ulice we współczesnych miastach nazywam czerwonymi królowymi. Są najsilniejszymi punktami miast, wzorcami do naśladowania, celami działań rewaloryzacyjnych. Czerwonymi królowymi są np. mediolańska via Monte Napoleone, tokijska Ginza, londyńska New Bond Street, paryskie Champs-Élysées, nowojorska Piąta Aleja i hongkońska Causeway Bay; czyli najdroższe i prawdopodobnie też globalnie najbardziej znane ulice handlowe.

*

To tylko fragment artykułu. Cały tekst przeczytasz tutaj: na moim blogu w LinkedIn.